INTEGRITETSMEDDELANDE

  1. INLEDNING

I detta integritetsmeddelande kan du läsa om hur Blueye AB (org.nr: 559125-4718) behandlar personuppgifter (”vi”, ”vår” eller ”oss”). Hänvisningar till ”du”, ”dig” eller ”din” avser den registrerade vars personuppgifter vi behandlar.

Här förklarar vi vilka personuppgifter vi behandlar, varför behandlingen sker, var uppgifterna lagras, vilka som kan få tillgång till dem samt vilka rättigheter du har enligt GDPR. Vi ger även övrig information om vår personuppgiftsbehandling.

  1. DEFINITIONER

I detta integritetsmeddelande användes definitioner som överensstämmer med de som finns i EU:s allmänna dataskyddsförordning 2016/679 (”GDPR”), såsom ”personuppgifter”, ”behandling”, ”registrerad”, ”tillsynsmyndighet”, ”personuppgiftsansvarig”, ”personuppgiftsbiträde” med flera. Var och en av dessa definitioner har samma innebörd som anges i artikel 4 i GDPR. För en fullständig lista och exakta definitioner, vänligen se denna artikel. 

  1. PERSONUPPGIFTSANSVARIG

Vi är personuppgiftsansvariga för den behandling av personuppgifter där vi bestämmer medel och ändamål, enligt principen om ansvarsskyldighet. Behandlingen sker i enlighet med GDPR och, vid tillämpliga fall, SCC, samt följer grundläggande dataskyddsprinciper. Om inte annat anges, gäller detta för all behandling i detta integritetsmeddelande.

Om vi behandlar personuppgifter som personuppgiftsbiträde sker det enligt ingått personuppgiftsbiträdesavtal med den personuppgiftsansvarige och i enlighet med dennes instruktioner. Sådan behandling omfattas inte av detta integritetsmeddelande.

  1. HUR VI FÅR TILLGÅNG TILL PERSONUPPGIFTER

Vi får främst tillgång till dina personuppgifter när du besöker vår webbplats, ingår ett avtal med oss, använder våra digitala tjänster, kontaktar vår support eller prenumererar på vårt nyhetsbrev.

  1. KATEGORIER AV PERSONUPPGIFTER VI BEHANDLAR 

Vi behandlar enbart personuppgifter som är adekvata, nödvändiga och relevanta för att uppfylla det ändamål som de blev insamlade för (enligt principen om uppgiftsminimering).  

  1. LAGLIG GRUND FÖR BEHANDLINGEN AV PERSONUPPGIFTERNA 

Vi behandlar personuppgifter endast för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål i enlighet principen om ändamålsbegränsning. Behandlingen grundas främst på någon av följande lagliga grunder:

  • Samtycke (Artikel 6.1.a GDPR) – Du har gett ditt samtycke till specifika ändamål.
  • Avtal (Artikel 6.1.b GDPR) – Behandlingen är nödvändig för att ingå eller fullgöra ett avtal med dig.
  • Rättslig förpliktelse (Artikel 6.1.c GDPR) – Vi måste behandla uppgifter enligt lagkrav.
  • Berättigat intresse (Artikel 6.1.f GDPR) – Behandlingen är nödvändig för våra eller en tredje parts berättigade intressen, efter en avvägning mot dina rättigheter och friheter.

I vissa fall är det frivilligt att lämna personuppgifter, men utan dem kan vi exempelvis inte tillhandahålla viss support, ingå eller fullgöra avtal. Om behandling sker baserat på samtycke kan du när som helst återkalla det utan att det påverkar tidigare laglig behandling.

Vid behandling baserad på berättigat intresse har vi genomfört en intresseavvägning och bedömt att behandlingen inte inskränker din rätt till privatliv och integritet.

  1. ÄNDAMÅLEN MED VÅR PERSONUPPGIFTSBEHANDLING 

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla våra tjänster och uppfylla våra åtaganden gentemot dig som kund. Nedan specificerar vi de ändamål för vilka vi behandlar personuppgifter, vilka uppgifter som behandlas, vilken laglig grund som tillämpas, eventuella mottagare av uppgifterna samt hur länge uppgifterna lagras.

1)  Användning av cookies

Vi använder cookies på vår webbplats för att säkerställa dess funktionalitet. Vi kan även komma att använda cookies för analys och marknadsföring. Vår användning av “Nödvändiga cookies” sker baserat på vårt berättigade intresse som laglig grund. Vår eventuella användning av “Icke-nödvändiga cookies” sker baserat på ditt lämnade samtycke som laglig grund. Du kan läsa mer om de cookies som används i vårt cookiemeddelande

2) Kontakt med oss

När du kontaktar oss behandlar vi dina personuppgifter för att kunna ge dig den information, support och service du söker.

Ändamål

Hantering av inkommande ärenden via telefon, e-post, brev, kontaktformulär och sociala medier.

Personuppgifter

– Identifierande uppgifter (t.ex. förnamn och efternamn)
– Kontaktuppgifter (t.ex. e-postadress, telefonnummer, adress)

– Kundtjänstärenden (t.ex. formulärdata, innehållet i meddelandet, tidigare kontakt)

Behandling

– Identifiera avsändaren 

– Hantera och besvara ärendet

– Följa upp ärendet vid behov

Laglig grund

Berättigat intresse – Vi har ett legitimt intresse av att kunna besvara förfrågningar och ge kundservice.

Mottagare

Leverantörer av IT-system som vi använder i samband med kommunikationen (såsom e-posttjänster, teleoperatör och CRM-system).

Lagringstid

Kundsupportärenden sparas i upp till 24 månader efter senaste kontakt i ärendet för att säkerställa uppföljning och förbättrad service.

3) Ingående och fullgörande av avtal om köp av våra tjänster/produkter

För att vi ska kunna ingå och fullgöra ett avtal om köp av våra tjänster/produkter med den organisation eller det företag du representerar, behöver vi behandla vissa personuppgifter. Vi behandlar endast personuppgifter som är nödvändiga för att hantera köpet, administrera betalningar, fullgöra avtalet och vid behov hantera eventuella kundsupportärenden.

Ändamål

Behandling av personuppgifter vid ingående och fullgörande av avtal om våra tjänster/produkter.

Personuppgifter

– Organisationens uppgifter (t.ex. företagsnamn, organisationsnummer, faktureringsuppgifter)

– Representantens uppgifter (t.ex. namn, e-postadress, telefonnummer)

– Köpinformation (t.ex. beställda tjänster/produkter, orderhistorik)

– Betalningsuppgifter (t.ex. betalningsstatus, transaktionsinformation)

– Leveransuppgifter (t.ex. leveransstatus)

– Kundtjänstärenden (t.ex. reklamationer, supportkontakt)

Behandling

– Registrera och hantera köpeavtal

– Bearbeta betalning

– Fullgöra leverans

– Hantera eventuella kundsupportärenden

Laglig grund

Berättigat intresse – Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna administrera affärsförhållandet och kommunicera med organisationens kontaktperson, beställare eller firmatecknare.

Mottagare

Ekonomisystem, Betaltjänstleverantörer, IT-systemleverantörer (såsom molntjänstleverantör för lagring av avtal).

Lagringstid

Personuppgifter som ingår i bokföringsunderlag sparas i 7 år från utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades, i enlighet med bokföringslagen (SFS 1999:1078).


Uppgifter kopplade till reklamationer, ångerrätt och andra kundtjänstärenden sparas i upp till 3 år efter senaste kontakt i ärendet, i enlighet med konsumentköplagen (SFS 2022:260) och andra tillämpliga lagkrav.

4)  Hantering av bokföringsunderlag 

Vi är enligt lag skyldiga att behandla och lagra bokföringsunderlag som kan innehålla personuppgifter, såsom fakturor, kvitton och andra verifikationer.

Ändamål

Behandling av personuppgifter för att uppfylla lagstadgade krav på bokföring och redovisning.

Personuppgifter

– Identifierande uppgifter (t.ex. namn, kundnummer)
– Kontaktuppgifter (t.ex. e-postadress, telefonnummer, adress)
– Köpinformation (t.ex. ordernummer, köphistorik)
– Betalningsuppgifter (t.ex. betalningsmetod, transaktionsinformation)
– Leveransuppgifter (t.ex. leveransadress)

Behandling

– Lagra och arkivera fakturor, kvitton och betalningsuppgifter
– Uppfylla krav enligt bokföringslagen och Skatteverket
– Tillhandahålla underlag vid granskning eller revision

Laglig grund

Rättslig förpliktelse – Behandlingen är nödvändig för att uppfylla våra skyldigheter enligt bokföringslagen (SFS 1999:1078) och Skatteverkets krav.

Mottagare

Redovisnings- och revisionsbyråer, Skatteverket, och andra myndigheter vid lagkrav.

Lagringstid

Bokföringsunderlag sparas i 7 år från utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades, i enlighet med bokföringslagen (SFS 1999:1078). 

5) Registrering och administration av användarkonto till de system vi tillhandahåller eller använder inom vår verksamhet 

För personer som registrerar ett användarkonto till de system vi tillhandahåller eller använder inom vår verksamhet behandlar vi e-postadress, användar-ID och annan information som registreras inom användarkontot, för att administrera kontot.

Ändamål

Skapa, hantera och underhålla användarkonto i våra system.

Personuppgifter

– Kontaktuppgifter (e-postadress)
– Identifierande uppgifter (t.ex. namn, representerad organisation, användar-ID)
– Konto- och användarinformation (t.ex. användarnamn, loggdata)

Behandling

– Skapa och administrera användarkontot
– Möjliggöra smidig hantering av supportärenden
– Hantera teknisk support och säkerställa att kontot/systemet fungerar korrekt

Laglig grund

Berättigat intresse – Vi har ett legitimt intresse av att hantera användarkonton för att underlätta administration och interaktion med våra system.

Mottagare

IT-leverantörer för drift av systemen och teknisk support.

Lagringstid

Personuppgifterna registrerade i användarkontot sparas så länge som kontot är aktivt. Om kontot varit inaktivt i 24 månader, avslutas det. Användaren kan när som helst välja att avsluta sitt konto.


Efter avslutat konto raderas personuppgifterna inom 90 dagar, om de inte behöver sparas längre enligt lag.

6) Utskick och hantering av nyhetsbrev 

Vi behandlar din e-postadress för att kunna skicka nyhetsbrev till dig om våra tjänster/produkter, erbjudanden och nyheter. Behandlingen delas upp i två delar:

  1. Utskick av nyhetsbrev

Om du väljer att prenumerera på våra nyhetsbrev behandlar vi din e-postadress för att skicka dessa utskick till dig.

Ändamål

Skicka nyhetsbrev med erbjudanden och information om våra produkter och tjänster.

Personuppgifter

– Kontaktuppgifter: E-postadress

Behandling

– Skicka nyhetsbrev till prenumeranter
– Hantera avregistreringar och uppdateringar av e-postlistor

Laglig grund

Samtycke – Du lämnar ditt aktiva samtycke för att få nyhetsbrev.

Mottagare

E-posttjänstleverantörer för hantering av nyhetsbrevsutskick.

Lagringstid

Uppgifterna lagras så länge du är aktiv prenumerant och inte återkallar ditt samtycke. Om du avregistrerar dig tas din e-postadress bort från vår e-postlista, men kan sparas i en blocklista för att säkerställa att du inte får oönskade utskick i framtiden.

Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att klicka på avregistreringslänken i nyhetsbrevet.

  1. Hantering av blocklista vid avregistrering

Om du avregistrerar dig från våra nyhetsbrev, lagras din e-postadress på en blocklista för att säkerställa att du inte mottar fler utskick av misstag.

Ändamål

Säkerställa att avregistrerade användare inte får nyhetsbrev efter avanmälan.

Personuppgifter

– Kontaktuppgifter: E-postadress

Behandling

– Lagra e-postadress i en blocklista för att förhindra framtida utskick
– Hantera manuella raderingsförfrågningar från blocklistan

Laglig grund

Berättigat intresse – Vi har ett legitimt intresse av att säkerställa att avregistrerade användare inte får nyhetsbrev av misstag.

Mottagare

E-posttjänstleverantörer som hanterar vår blocklista.

Lagringstid

Din e-postadress finns kvar i blocklistan i upp till 10 år, om du inte begär att den raderas tidigare.

Om du vill att din e-postadress ska raderas även från blocklistan, kan du kontakta vår kundtjänst och begära detta. Observera att om din e-postadress tas bort från blocklistan, kan du återigen få nyhetsbrev om den registreras på nytt.

7) Hantering av begäran om lagstadgade rättigheter

När du kontaktar oss för att utöva dina rättigheter enligt tillämplig lag, såsom dina rättigheter enligt GDPR, behandlar vi dina personuppgifter för att hantera och dokumentera din begäran.

Ändamål

Hantering av begäran om utövande av rättigheter enligt lag (exempelvis reklamationsrätt, GDPR-rättigheter).

Personuppgifter

– Identifierande uppgifter (t.ex. namn, kundnummer)
– Kontaktuppgifter (t.ex. e-postadress, telefonnummer)
– Kundtjänstärenden (t.ex. kommunikation gällande begäran)

Behandling

– Verifiera identiteten på den som gör begäran
– Hantera och dokumentera begäran
– Säkerställa korrekt hantering och uppfyllande av lagkrav

Laglig grund

Rättslig förpliktelse – Behandlingen är nödvändig för att uppfylla skyldigheter enligt konsumentskyddslagstiftning och GDPR.

Mottagare

Myndigheter vid lagkrav, IT-leverantörer och system som används för hantering av begäran.

Lagringstid

Uppgifter kopplade till begäran om utövande av rättigheter enligt lag lagras normalt i 3 år efter att ärendet har avslutats, baserat på preskriptionstider. Vid en pågående rättslig process sparas uppgifterna så länge som krävs tills processen är avslutad, eller längre om lagstiftning kräver det.

 

8) Hantering och utredning av säkerhetsincidenter

Vid en säkerhetsincident som involverar personuppgifter behandlar vi relevanta personuppgifter och teknisk data för att utreda och hantera incidenten i enlighet med gällande lagkrav.

Ändamål

Hantering och utredning av säkerhetsincidenter som involverar personuppgifter.

Personuppgifter

– Identifierande uppgifter (t.ex. namn, kontaktuppgifter)

– Tekniska uppgifter (t.ex. IP-adress, loggfiler, enhetsinformation)

– Incidentrelaterad information (t.ex. beskrivning av incidenten, påverkan, vidtagna åtgärder)

Behandling

– Utreda, hantera och dokumentera säkerhetsincidenter

– Vid behov informera berörda registrerade och relevanta myndigheter enligt GDPR (Artikel 33–34)

– Genomföra åtgärder för att minimera skador och förhindra framtida incidenter

Laglig grund

Rättslig förpliktelse – Behandlingen är nödvändig för att uppfylla våra skyldigheter enligt Artikel 5.2, 33 och 34 i GDPR, vilket inkluderar dokumentation av alla personuppgiftsincidenter och, vid behov, anmälan till tillsynsmyndigheten samt information till berörda registrerade.

Mottagare

– Tillsynsmyndigheter (t.ex. Integritetsskyddsmyndigheten) vid anmälningsplikt

– IT-säkerhetsleverantörer vid behov av teknisk analys och åtgärder

– Interna utredningsteam som hanterar incidenter

Lagringstid

Incidentdokumentation sparas i 5 år efter att utredningen har slutförts, om ingen vidare tillsyn eller rättslig process pågår. Vid en pågående myndighetsutredning, tillsynsärende eller rättsligt förfarande kan dokumentationen sparas längre i enlighet med tillämplig lagstiftning.

9) Direktmarknadsföring 

Vi behandlar personuppgifter för att kunna erbjuda våra befintliga eller tidigare kunder relevant information, kampanjer och erbjudanden. Behandlingen sker främst via e-post eller andra kommunikationssätt.

Ändamål

Direktmarknadsföring av våra produkter och tjänster via e-post eller andra kommunikationskanaler.

Personuppgifter

– Identifierande uppgifter (t.ex. namn)
– Kontaktuppgifter (t.ex. e-postadress, telefonnummer)
– Köpinformation (t.ex. tidigare köp, intresseområden)
– Marknadsföringspreferenser (t.ex. önskade kommunikationskanaler)

Behandling

– Skicka marknadsföringsutskick via e-post eller andra kanaler
– Anpassa kampanjer och erbjudanden utifrån kundens preferenser
– Analysera tidigare köp och interaktioner för att förbättra relevansen i våra utskick

Laglig grund

Berättigat intresse – Vi har ett legitimt intresse av att marknadsföra våra tjänster till befintliga och tidigare kunder.

Mottagare

E-post- och marknadsföringsleverantörer.

Lagringstid

Uppgifterna lagras så länge vi har en aktiv kundrelation eller i upp till 24 månader efter senaste interaktion, om inte den registrerade tidigare har motsatt sig direktmarknadsföring. Vid invändning mot direktmarknadsföring raderas uppgifterna från marknadsföringslistan, men kan sparas i en blocklista för att säkerställa att inga framtida utskick sker.

Du kan när som helst invända mot vår behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföring genom att klicka på avregistreringslänken i våra utskick eller genom att kontakta oss. Våra kontaktuppgifter finns du i slutet av detta integritetsmeddelande. 

10) Skydd mot bedrägeri och brott 

Vi behandlar personuppgifter för att skydda vår verksamhet, våra kunder, användare av våra tjänster/produkter och andra berörda parter mot bedrägeri och andra brott.

Ändamål

Upptäcka, förebygga och hantera bedrägeri och andra brott som kan påverka vår verksamhet eller våra kunder/användare.

Personuppgifter

– Identifierande uppgifter (t.ex. namn)
– Kontaktuppgifter (t.ex. e-postadress, telefonnummer)
– Konto- och användarinformation (t.ex. inloggningsuppgifter, IP-adress)
– Enhetsinformation

Behandling

– Identifiera och analysera misstänkta aktiviteter
– Upptäcka och förhindra bedrägeriförsök
– Vidta förebyggande åtgärder för att säkerställa säkerhet
– Rapportera misstänkta brott till myndigheter, exempelvis Polisen

Laglig grund

Berättigat intresse – Vi har ett legitimt intresse av att förebygga och upptäcka bedrägeri samt skydda vår verksamhet och våra kunder/användare.

Mottagare

Myndigheter (t.ex. Polisen vid lagkrav), säkerhetstjänster och IT-leverantörer för bedrägeribekämpning.

Lagringstid

Uppgifter kopplade till misstänkta bedrägeriförsök sparas i upp till 24 månader efter upptäckt, om ingen vidare utredning eller rättslig process pågår. Vid en pågående myndighetsutredning eller rättsligt förfarande kan uppgifterna sparas längre i enlighet med tillämplig lagstiftning.

  1. LAGRINGSPLATS

Vi strävar efter att behandla personuppgifter inom Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). I vissa fall kan dock personuppgifter överföras och behandlas utanför EU/EES. För att säkerställa ett adekvat skydd av dina personuppgifter vid sådana överföringar vidtar vi lämpliga skyddsåtgärder. Det kan inkludera att använda standardavtalsklausuler som godkänts av Europeiska kommissionen eller säkerställa att mottagarlandet har adekvata dataskyddslagar. 

  1. LAGRINGSTID

Vi behandlar personuppgifter endast så länge det är nödvändigt för att uppfylla de ändamål för vilka de samlades in, inklusive eventuella rättsliga, redovisnings- eller rapporteringskrav, i enlighet med principen om lagringsminimering.

Den exakta lagringsperioden beror på typen av personuppgift och ändamålet med behandlingen. För detaljerad information om lagringsperioder för specifika behandlingar, se de relevanta avsnitten i kapitel 7 i detta integritetsmeddelande.  För detaljerad information om lagringsperioder för specifika behandlingar, se de relevanta avsnitten i kapitel 7 i detta integritetsmeddelande. Observera följande:

  • Om vi är skyldiga att spara personuppgifter enligt lag (till exempel bokföringslagen, penningtvättslagstiftningen eller konsumentköplagen), lagras uppgifterna så länge som krävs enligt gällande lagstiftning.
  • Om ett rättsligt förfarande pågår, kan relevanta personuppgifter sparas tills ärendet är helt avslutat.
  • Vid rättsliga tvister, myndighetsutredningar eller andra rättsliga krav mot oss, kan vi behålla personuppgifterna tills ärendet är slutfört eller till dess att den tillämpliga preskriptionstiden har löpt ut.
  • Vid ärenden som rör garanti, reklamation eller en pågående tvist, kan personuppgifter sparas under längre tid i enlighet med tillämpliga lagkrav.
  • Om du begär att dina personuppgifter ska raderas, kan vi ändå behöva spara vissa uppgifter för att uppfylla våra avtalsmässiga, lagstadgade eller regulatoriska skyldigheter.

När personuppgifter inte längre behöver lagras, raderas eller anonymiseras de i enlighet med våra interna gallringsrutiner och tillämplig lagstiftning.

  1. DELNING AV PERSONUPPGIFTER

Vi behandlar personuppgifter med omsorg och delning av personuppgifter sker i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.

  1. Myndigheter: Vi kan lämna ut personuppgifter om vi är juridiskt skyldiga, exempelvis enligt skattelagstiftning eller vid en myndighetsutredning (exempelvis till skatteverket eller polisen). Laglig grund: Rättslig förpliktelse. Vi kan även dela uppgifter om det krävs för att förebygga eller utreda brott eller för att skydda vår verksamhet mot bedrägeri. Laglig grund: Berättigat intresse.
  2. Leverantörer och personuppgiftsbiträden: Vi samarbetar med tjänsteleverantörer som behandlar personuppgifter åt oss, t.ex. IT-leverantörer, betaltjänster och redovisningsbyråer. Dessa agerar som personuppgiftsbiträden och får endast behandla uppgifterna enligt våra instruktioner. Alla personuppgiftsbiträden ingår biträdesavtal mes oss enligt Artikel 28 i GDPR. Delningen sker med stöd i följande laglig grund:
  • Vid köp och avtalshantering – Uppgifter delas med exempelvis betaltjänstleverantörer och bokningssystem för att fullgöra vårt avtal med dig. Laglig grund: Avtal.
  • Vid lagkrav – Vi delar uppgifter med exempelvis redovisningsbyråer för att uppfylla bokföringslagens krav. Laglig grund: Rättslig förpliktelse.
  • För att driva och skydda vår verksamhet – Vi delar uppgifter med IT-leverantörer för systemunderhåll och säkerhetstjänster för att förebygga cyberattacker. Laglig grund: Berättigat intresse.
  1. Tredje parter (Självständiga personuppgiftsansvariga): I vissa fall delar vi personuppgifter med självständiga personuppgiftsansvariga, som ansvarar för sin egen behandling. Exempelvis i samband med affärstransaktioner (såsom vid försäljning, fusion eller omstrukturering kan personuppgifter delas med berörda parter) eller när en tredje part har ett berättigat affärsmässigt intresse av att hantera personuppgifter. Laglig grund: Berättigat intresse. Den mottagande parten ansvarar för att informera de registrerade och följa GDPR.
  2. DINA RÄTTIGHETER

Som registrerad enligt GDPR har du följande rättigheter:

Rätt till information: Du har rätt att få tydlig information om hur vi behandlar dina personuppgifter, inklusive ändamål, kategorier av uppgifter och eventuella mottagare. Denna information finns i detta integritetsmeddelande.

Rätt till tillgång: Du kan begära en kopia av dina personuppgifter som vi behandlar och få information om behandlingen, inklusive eventuella gränsöverskridande överföringar och skyddsåtgärder.

Rätt till rättelse: Om dina personuppgifter är felaktiga eller ofullständiga har du rätt att få dem korrigerade. Vi informerar i sådana fall berörda mottagare, om det är möjligt och inte för betungande för oss. Du har även rätt till information om mottagarna.

Rätt till radering (”rätten att bli bortglömd”): Under vissa omständigheter kan du begära att vi raderar dina personuppgifter, exempelvis om de inte längre behövs för det ändamål de samlades in för eller om du återkallar ditt samtycke. Rättsliga skyldigheter kan dock kräva fortsatt lagring. Om vi raderar dina personuppgifter på din begäran, informerar vi berörda mottagare, om det är möjligt och inte för betungande för oss. Du har även rätt till information om mottagarna.

Rätt till begränsning av behandling: Du kan begära att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter, exempelvis om du bestrider deras riktighet eller om behandlingen är olaglig men du motsätter dig radering. Vid begränsning får vi endast lagra uppgifterna eller behandla dem med ditt samtycke eller för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk. Vi informerar dig när begränsningen upphör.

Rätt till dataportabilitet: Om vi behandlar dina personuppgifter baserat på samtycke eller avtal har du rätt att få dem i ett strukturerat, maskinläsbart format och att få dem överförda till en annan personuppgiftsansvarig, där det är tekniskt möjligt.

Rätt att invända: Du kan invända mot vår behandling av dina personuppgifter om den grundas på berättigat intresse. Vi får endast fortsätta behandlingen om vi kan visa berättigade skäl som väger tyngre än dina intressen. Du har dock alltid rätt att invända mot behandling för direktmarknadsföring, vilket innebär att vi omedelbart måste upphöra med sådan behandling.

Rätt att inte bli föremål för automatiserat beslutsfattande: Du har rätt att slippa beslut som enbart baseras på automatiserad behandling, inklusive profilering, om de väsentligt påverkar dig. Undantag gäller om beslutet är nödvändigt för ett avtal eller krävs enligt lag. I sådana fall har du rätt att begära mänsklig granskning av beslutet. Vi fattar inga automatiserade beslut, vare sig med eller utan profilering.

  1. HUR DU UTÖVAR RÄTTIGHETERNA  

Du kan kontakta oss via våra kontaktuppgifter som anges i slutet av integritetsmeddelandet om du vill utöva någon av dina rättigheter enligt GDPR. Att utöva dina rättigheter är kostnadsfritt, såvida din begäran inte är upprepande, ogrundad eller orimlig, då vi har rätt att ta ut en rimlig avgift eller neka begäran.

För att säkerställa att vi behandlar begäran korrekt kan vi behöva verifiera din identitet. Vi besvarar din begäran inom en månad, men vid komplexa ärenden eller hög arbetsbelastning kan svarstiden förlängas med upp till två månader. I sådana fall informerar vi dig om förlängningen inom den första månaden.

Observera att vissa rättigheter är begränsade enligt GDPR och endast gäller under specifika förutsättningar. Om vi inte kan uppfylla din begäran informerar vi dig om skälen, i enlighet med gällande lag.

  1. ÄNDRINGAR

Vi uppdaterar detta integritetsmeddelande vid behov för att hålla informationen korrekt och aktuell. Du ansvarar för att läsa den senaste versionen som alltid finns tillgänglig på vår webbplats. Om vi gör väsentliga ändringar som påverkar hur vi behandlar dina personuppgifter, informerar vi dig om detta om det krävs enligt lag.

  1. FRÅGOR ELLER KLAGOMÅL 

Om du har frågor om detta integritetsmeddelande eller vår behandling av personuppgifter kan du kontakta oss via:

E-post: kontakt@blueye.se

Postadress: Sturegatan 24A, 70214 Örebro

Telefonnummer: +46720499750

Om du är missnöjd med vår behandling av dina personuppgifter kan du lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY):

Telefon: 08-657 61 00.

E-post: imy@imy.se.

Postadress: Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm.

Du kan även vända dig till en tillsynsmyndighet i ditt bosättningsland. En lista över EU:s tillsynsmyndigheter finns här: https://edpb.europa.eu/about-edpb/about-edpb/members_en 

COOKIEMEDDELANDE

  1. INLEDNING

Denna webbplats (”Webbplatsen”) tillhör Blueye AB med organisationsnummer 559125-4718 (nedan refererad till som ”vi”, ”vår” eller ”oss”). Hänvisningar till ”du”, ”dig” eller ”din” avser besökaren av Webbplatsen.  

Vi har skapat detta cookiemeddelande för att informera dig om bland annat vilka typer av cookies som används på webbplatsen, vilka parter som är involverade, syftet med användningen, hur länge cookies lagras, om information delas med tredje part samt hur du kan hantera lagringen. Syftet är att ge dig en tydlig bild av hur cookies fungerar och hjälpa dig fatta informerade beslut.

 

  1. ALLMÄN INFORMATION OM COOKIES

En cookie är en liten textfil som sparas på en besökares enhet, till exempel en mobiltelefon, dator eller surfplatta, när de besöker en webbplats. Cookies fyller olika funktioner och möjliggör åtkomst till olika tjänster och funktioner på webbplatsen. De kan till exempel användas för att:

  • Hämta information som redan lagrats på besökarens enhet.
  • Lagra ny information på enheten.
  • Spåra besökarens surfmönster på webbplatser som använder samma cookie.
  • Spara data om besökarens aktiviteter och interaktioner på webbplatsen.
  • Lagra information både under ett enskilt besök (sessionscookie) och mellan flera besök (permanent cookie).
  • Möjliggöra riktad marknadsföring baserad på besökarens intressen.

Cookies kan också innebära att information överförs mellan webbplatsen och besökaren, mellan besökaren och webbplatsägaren, eller till en tredje part som agerar på uppdrag av webbplatsägaren. I vissa fall kan informationen även delas med andra parter i enlighet med deras egna integritetspolicys.

Det finns olika typer av cookies, som vanligtvis delas in i följande huvudkategorier:

  • Sessionscookies sparas tillfälligt i enhetens minne och har inget angivet utgångsdatum. De är aktiva endast under webbläsarsessionen och raderas automatiskt när webbläsaren stängs. Dessa cookies används oftast för att upprätthålla en användarsession och möjliggöra vissa funktioner på webbplatsen.
  • Tidsbestämda cookies (även kallade permanenta cookies) lagras på enheten under en bestämd tidsperiod som anges i cookiens inställningar. Till skillnad från sessionscookies finns de kvar även efter att webbläsaren har stängts, tills utgångsdatumet passerats. De används exempelvis för att spara användarinställningar inför framtida besök.

Cookies kan också placeras av andra än webbplatsens ägare, så kallade tredjepartscookies. Dessa kan användas för olika ändamål, såsom analys, annonsering eller integrationer med sociala medier. Tredjepartscookies kan vara både sessionscookies och tidsbestämda cookies, beroende på vilken funktion de fyller.

  1. KATEGORIER AV COOKIES SOM ANVÄNDS AV DENNA WEBBPLATS

Denna webbplats använder enbart cookies som klassificeras som nödvändiga cookies. Dessa är avgörande för att webbplatsen ska fungera korrekt och för att vi ska kunna tillhandahålla de onlinetjänster du efterfrågat. Användningen av nödvändiga cookies kräver inte ditt samtycke.

Nödvändiga cookies möjliggör till exempel upprätthållande av användarsessioner, förebyggande av säkerhetshot samt tillgång till grundläggande funktioner och säkerhetsinställningar som är viktiga för dig som besökare.

  1. COOKIES SOM ANVÄNDS PÅ DENNA WEBBPLATS

Nedan hittar du en lista över cookies som används på denna Webbplats, inklusive deras respektive kategorier, lagringstid på din enhet, en kort beskrivning av deras syfte och information om huruvida uppgifterna blir delade med andra parter.

COOKIE

KATEGORI

LAGRINGSTID

BESKRIVNING

wpEmojiSettingsSupports

Nödvändig

Session

Denna cookie används för att möjliggöra emoji-stöd på sidor som använder WordPress.

_GRECAPTCHA

Nödvändig

6 månader

Google Recaptcha-tjänsten ställer in denna cookie för att identifiera bots för att skydda webbplatsen mot skadliga spamattacker.

rc::a

Nödvändig

Går aldrig ut

Denna cookie är inställd av Googles recaptcha-tjänst för att identifiera bots för att skydda webbplatsen mot skadliga spamattacker.

rc::f

Nödvändig

Går aldrig ut

Denna cookie är inställd av Googles recaptcha-tjänst för att identifiera bots för att skydda webbplatsen mot skadliga spamattacker.

rc::c

Nödvändig

Session

Denna cookie är inställd av Googles recaptcha-tjänst för att identifiera bots för att skydda webbplatsen mot skadliga spamattacker.

rc::b

Nödvändig

Session

Denna cookie är inställd av Googles recaptcha-tjänst för att identifiera bots för att skydda webbplatsen mot skadliga spamattacker.

  1. HUR DU KAN HANTERA LAGRING AV COOKIES

Denna webbplats använder endast nödvändiga cookies, vilket innebär att dessa alltid är aktiva och inte kan väljas bort via våra inställningar. Du kan däremot själv hantera hur cookies lagras på din enhet genom att justera inställningarna i din webbläsare.

De flesta webbläsare låter dig blockera cookies helt eller delvis, inklusive nödvändiga cookies. Observera dock att om du blockerar nödvändiga cookies kan det påverka webbplatsens funktionalitet och göra att vissa tjänster inte fungerar som avsett.

Webbläsarinställningar erbjuder vanligtvis möjligheter att:
– Blockera cookies helt eller för vissa webbplatser
– Kräva godkännande innan cookies lagras
– Ta bort enskilda cookies eller rensa alla sparade cookies
– Tillåta cookies endast från betrodda webbplatser

Du hittar dessa inställningar under alternativ som ”Inställningar”, ”Hjälp” eller ”Verktyg” i din webbläsare. Funktionerna kan skilja sig något mellan olika webbläsare (t.ex. Chrome, Firefox, Safari, Edge eller Opera). Om du behöver hjälp med att ändra inställningarna kan du kontakta webbläsarens utgivare eller besöka dess hjälpsidor för detaljerade instruktioner.

Tänk på att du kan behöva upprepa inställningarna i varje webbläsare och på varje enhet du använder.

  1. MER INFORMATION

För ytterligare information om cookies och lagen om elektronisk kommunikation kan du besöka Post- och telestyrelsens webbplats: www.pts.se.

Om du vill veta mer om GDPR och regler om behandling av personuppgifter kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndighetens webbplats: www.imy.se.

Dessa resurser kan ge mer fördjupad kunskap och vägledning om ämnena cookies, dataskydd och relaterade bestämmelser.

 

  1. VÅRA KONTAKTUPPGIFTER

Om du har några frågor eller funderingar kring hur denna Webbplats använder cookies, är du välkommen att kontakta oss med hjälp av följande kontaktuppgifter:

E-post: kontakt@blueye.se

Telefonnummer: +4672-0499750

Postadress: Sturegatan 24A, 70214 Örebro




Let's shape the future, together

Partner with Blueye and harness the power of innovation, expertise, and global reach. Let’s embark on a journey of growth and unparalleled success.

Subscribe to our newsletter